Ontwikkeling leiderschap
De inspirerende leider…
- durft loslaten, draagt het operationele werk en de verbetering over aan autonome medewerkers
- stimuleert groei, stuurt op talent en ontwikkeling van medewerkers en zichzelf
- kent zichzelf, weet welke invloed hij/zij zelf uitoefent op de ontwikkeling van de school en de mensen
- begrijpt hoe het systeem ‘school’ in elkaar zit, ziet patronen en neemt de goede plek in
Teamontwikkeling
Het uitstekende team…
- bezit Pedagogisch Tact, begrijpt dat een kind meer is dan verstand en emotie
- laat elke inspanning leiden tot meer welbevinden voor iedereen en betere resultaten van kinderen
- heeft zelfkennis, weet hoe het zelf in elkaar steekt en waarom iets blokkeert of motiveert
- neemt eigen ruimte in, is zelfregulerend en weet waar nog ontwikkelstappen te zetten zijn
- werkt in een cultuur van ‘elke dag, samen een stukje beter’
Effectieve werkwijze ontwikkelen
De magnifieke school…
- verspilt geen tijd en energie en vervangt niet-effectieve vergaderingen door doelgerichte planningssessies
- plant verdiepingsmomenten in het jaarplan om opnieuw ambitie en inspiratie op te doen
- zet zelf geformuleerde verbeterdoelen om in acties en bouwt voort op eerdere ervaringen
- leert in verbeterduo’s van wisselende samenstelling van en met elkaar
- maakt groepsplannen die minimaal zijn en doen wat ze behoren te doen